27 juni 2016  ·  Regulatorisk information

Opposition inlämnad i Europa mot Cantargias patent avseende leukemi

Europapatentverket (“EPO”) godkände i oktober 2015 Cantargia AB:s (”Cantargia”) ansökan avseende IL1RAP som målmolekyl för antikroppsterapi och diagnostik av leukemi (patentnummer EP2467403). En tredje part har nyligen lämnat in en opposition till EPO på ovan nämnt patent.

MAB Discovery GmbH har lämnat in en opposition mot Cantargias patent i Europa, vilket rör leukemiska cancerformer. Enligt EPO:s regelverk kan en opposition inlämnas upp till nio månader efter offentliggörande av ett godkänt patent. Den inlämnade oppositionen bygger på fakta som var kända under granskningsprocessen och Cantargia gör bedömningen att det inte finns någon grund för oppositionen.

Oppositionsprocesser är vanligt förekommande i högteknologisk industri och följer ett formellt regelverk där det kan ta några år innan processen är klar. Cantargia kommer att arbeta tillsammans med sina patentombud och EPO för att genomföra processen på ett sakligt och korrekt vis.

”IL1RAP är en av många intressanta målmolekyler inom immunonkologi, det är alltså inte förvånande att det finns andra aktörer som försöker få rättigheter att verka inom det område där vi har godkända patent”, säger Göran Forsberg, VD på Cantargia.

Certified Advisor: Sedermera fondkommission

pdf.png wkr0006.pdf