30 sep. 2024  ·  Regulatorisk information

Cantargia rapporterar start av upprepad dosering i fas I klinisk studie av CAN10

Cantargia (Cantargia AB; Nasdaq Stockholm: CANTA) meddelade idag att den första försökspersonen har påbörjat dosering i den andra delen av den kliniska fas I-studien med CAN10, en antikropp designad för behandling av autoimmuna eller inflammatoriska sjukdomar. Denna del undersöker upprepad dosering över 6 veckor hos deltagare med mild till måttlig plackpsoriasis. Förutom säkerhet och farmakokinetik är studien utformad att analysera ett antal biomarkörer i både hudbiopsier och blod.

“Det kliniska programmet med CAN10 fortsätter att utvecklas positivt genom att multipel dosering inletts. Eftersom denna del av fas I-studien utvärderar försökspersoner med psoriasis genereras viktiga data som kommer att vara användbara för att undersöka CAN10:s verkningsmekanism och sjukdomsbiomarkörer hos patienter inför större fas II-studier,” säger Göran Forsberg, VD för Cantargia.

CAN10 är ett av två kliniska projekt i Cantargias forskningsportfölj. Antikroppen CAN10 har designats för behandling av flera autoimmuna/inflammatoriska sjukdomar. Den pågående kliniska studien i fas I undersöker initialt ökande nivåer av CAN10 vid administrering av en singeldos till friska försökspersoner följt av studier av upprepad dosering med subkutan administrering hos patienter med psoriasis. Det primära målet relaterar till säkerhet. Detaljer om studien finns på https://clinicaltrials.gov/study/NCT06143371.

Inga säkerhetsproblem har observerats hittills under singeldosstudierna och i enlighet med protokollet har den första av två planerade grupper med upprepad dosering nu startat. Varje försöksperson kommer att få behandling under sex veckor och behandlingen i de två grupperna är planerad att avslutas i slutet av Q1 2025.