11 okt. 2024  ·  Regulatorisk information

Cantargia rapporterar ny positiva resultat kring biomarkörer och säkerhet från fas I klinisk studie med CAN10

Cantargia (Cantargia AB; Nasdaq Stockholm: CANTA) meddelade idag nya resultat från den kliniska fas I-studien med CAN10. Samtliga nio dosgrupper, vilka undersöker singeldosering med CAN10 eller placebo, visar god säkerhet och lovande biomarkörsresultat i de 68 deltagarna. Av stor vikt, även en vecka efter infusionen, kan en singeldos av CAN10 fullständigt blockera IL-1 signalering i blodet hos deltagarna. Därmed, kombinerat med den tidigare bekräftelsen av fullständig blockad av IL-36 stimulering, har nyckelmålen uppnåtts. Sammanfattningsvis valideras potentialen och den unika verkningsmekanismen hos CAN10 i fas I singeldosstudien. Den andra delen, som undersöker multipeldosering, pågår.

“Vi är väldigt glada över utfallet av singeldosdelen av den kliniska fas I-studien. CAN10 visar god säkerhet och potenta effekter på biomarkörer. Ytterligare betydelsefulla resultat kommer genereras i den pågående multipeldoseringsdelen innan start av fas II kliniska studier H2 2025,” sa Göran Forsberg, VD på Cantargia.

CAN10 är ett av två kliniska projekt i Cantargias pipeline. CAN10-antikroppen har designats för behandling av flera olika autoimmuna/inflammatoriska sjukdomar drivna av IL-1, IL-33 och/eller IL-36. Den pågående fas I kliniska studien undersöker ökande doser av en singel intravenös infusion i friska frivilliga följt av studier med subkutan multipel dosering i deltagare som har psoriasis. Det primära målet med studien relaterar till säkerhet. Detaljer kring studien finns på https://clinicaltrials.gov/study/NCT06143371. Den första fas II kliniska studien planeras starta H2 2025 för att undersöka CAN10-terapi vid hidradenitis suppurativa eller systemisk skleros.

Samtliga nio dosgrupper som undersöker en singelinfusion i friska frivilliga har passerat den i protokollet stipulerade säkerhetsanalysen två veckor efter avslutad behandling. Inga säkerhetsproblem har rapporterats och nästa del av studien, multipel dosering i deltagare med psoriasis pågår. Som tidigare kommunicerats, visar biomarkörsprover tagna under studien, en dosberoende blockad av IL-36-signalering i immunceller. Studien undersöker även blockering av IL-1 signalering i immunceller. Dessa analyser har nu avslutats och, som förväntat, visar de att CAN10 även ger en fullständig blockering av IL-1 även en hel vecka efter en singeldos CAN10. Förmågan att blockera både IL-1 och IL-36 signalering är en unik egenskap av IL1RAP-blockad som inte kan erhållas av läkemedel som är riktade mot de enskilda cytokinerna.