10 mars 2022

Cantargia förstärker ledningsgruppen inför kliniska studier i sen utvecklingsfas

Cantargia (Cantargia AB; Nasdaq Stockholm: CANTA) meddelade idag om en förstärkning av den medicinska delen av bolaget. Dr. Roger Belusa går in i rollen som interim Chief Medical Officer (CMO) och tidigare CMO, Dr. Ignacio Garcia-Ribas, tillträder en ny tjänst inom Cantargia för att fokusera på pågående kliniska studier i tidig fas. Dr. Belusa har över 20 års erfarenhet inom utveckling av cancerläkemedel från olika biotech- och läkemedelsbolag.

Denna rekrytering görs samtidigt som den kliniska utvecklingen av nadunolimab, Cantargias huvudprojekt, snabbt avancerar mot uppstart av kliniska studier i sen utvecklingsfas inom bukspottkörtelcancer och icke-småcellig lungcancer. Parallellt pågår även flertal studier med syfte att bredda utvecklingen av nadunolimab.

Dr. Belusa har en läkarexamen från Karolinska Institutet där han också genomgått sin forskarutbildning inom klinisk farmakologi och onkologi. Dr. Belusa har en stark bakgrund inom området med över 20 års erfarenhet av utveckling av cancerläkemedel från bland annat Ipsen och Pfizer. Han har även grundat flera bolag inom läkemedelssektorn kring bioinformatik, genterapi och affärsutveckling.

”Rekryteringen av Dr. Roger Belusa förstärker Cantargias strategiska och medicinska kompetens inför kommande studier med nadunolimab. Dr. Garcia-Ribas har haft en viktig roll i framskridandet av våra tidiga kliniska studier och vi är glada över att Cantargia kan tillvarata hans gedigna kunskap i en nyinrättad tjänst,” säger Göran Forsberg, VD på Cantargia.

Cantargia AB (publ), org. nr 556791–6019, är ett bioteknikbolag som utvecklar antikroppsbaserade behandlingar för livshotande sjukdomar och har etablerat en plattform baserat på proteinet IL1RAP, involverat i ett flertal cancerformer och inflammatoriska sjukdomar. Huvudprojektet, antikroppen nadunolimab (CAN04), studeras kliniskt i kombination med cellgifter eller immunterapi i ett flertal kliniska studier – CANFOUR, CIRIFOUR, CAPAFOUR, CESTAFOUR och TRIFOUR – med primärt fokus på icke-småcellig lungcancer och bukspottkörtelcancer. Positiva interimsdata från kombination med cellgifter indikerar en högre effektivitet än vad som förväntas med enbart cellgifter. Cantargias andra projekt, antikroppen CAN10, har en annan profil för blockering av signalering via IL1RAP jämfört med nadunolimab och behandlar allvarliga autoimmuna/inflammatoriska sjukdomar, med initialt fokus på systemisk skleros och hjärtmuskelinflammation.

Cantargia är listat på Nasdaq Stockholm (ticker: CANTA). Mer information om Cantargia finns att tillgå via www.cantargia.com.