19 aug. 2021  ·  Regulatorisk information

Cantargia expanderar CIRIFOUR-studien efter avslutad rekrytering till kombinationsarmen med pembrolizumab

Cantargia AB meddelade idag att den sista patienten i den initiala behandlingsarmen i den fas Ib kliniska studien CIRIFOUR har påbörjat behandling. Totalt 15 patienter har hittills rekryterats till denna studie som utvärderar nadunolimab (CAN04) i kombination med Keytruda® (pembrolizumab) och preliminära data visar på en god säkerhet. Protokollet till CIRIFOUR-studien kommer nu att expanderas till att inkludera nästa kombinationsterapiarm där CAN04 undersöks ihop med pembrolizumab och platina-baserade cellgifter i patienter med icke-småcellig lungcancer (NSCLC).

Den interleukin 1 receptor accessory protein (IL1RAP)-bindande antikroppen CAN04 är Cantargias huvudprojekt och utvärderas i ett flertal kliniska studier som undersöker CAN04 i kombination med olika cellgiftsregimer i NSCLC, bukspottkörtelcancer och andra cancerformer. CIRIFOUR är en fas Ib-studie som genomförs i USA med syftet att undersöka CAN04 i kombination med checkpoint-hämmaren pembrolizumab i patienter med NSCLC, huvud- och halscancer, blåscancer eller malignt melanom, vilka slutat svara på tidigare behandling med checkpoint-hämmare.

Patientrekryteringen till den initiala behandlingsarmen i CIRIFOUR har nu avslutats och totalt 15 patienter har påbörjat behandling. Dessa inkluderar 7 patienter med NSCLC, 7 patienter med huvud- och halscancer samt 1 patient med malignt melanom. Det primära målet med denna studie är att utvärdera säkerhet och tolerabilitet av CAN04 i kombination med pembrolizumab och att fastställa en rekommenderad dos av CAN04 för denna kombination. Sekundära mål inkluderar utvärdering av klinisk aktivitet och biomarkörer. De preliminära resultaten visar att kombinationen tolereras väl och planeras att rapporteras under Q4 2021.

Pembrolizumab används ofta i första linjens kombination med den platina-baserade cellgiftsregimen carboplatin/pemetrexed för behandling av s.k. icke-skivepitels NSCLC. Då både kliniska och prekliniska data indikerar att CAN04 har en förmåga att förstärka effekten av platina-baserade cellgifter, kommer resultaten i CIRIFOUR-studien att ligga till grund för vidare utvärdering av CAN04 i kombination med pembrolizumab och platina-dubbletter. Därför kommer nu CIRIFOUR-studien att expanderas till att inkludera en ytterligare behandlingsarm för att undersöka säkerhet, biomarkörer och antitumöraktivitet av sådan kombination i patienter med icke-skivepitels NSCLC. Behandlingen av den första patienten i denna nya arm förväntas påbörjas under Q4 2021 och planen är att rekrytera upp till 30 patienter.

”Vi är mycket glada över att ha uppnått full rekrytering i den första studien som undersöker CAN04 med pembrolizumab och ser fram emot nästa steg där CAN04 läggs till den väletablerade kombinationen av pembrolizumab och carboplatin/pemetrexed”, säger Göran Forsberg, VD på Cantargia.

För ytterligare information kontakta:

Denna information är sådan som Cantargia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 augusti 2021 kl. 11.30 CET.

Cantargia AB (publ), org. nr 556791–6019, är ett bioteknikbolag som utvecklar antikroppsbaserade behandlingar för livshotande sjukdomar. Utgångspunkten är proteinet IL1RAP som är involverat i ett flertal sjukdomar och där Cantargia etablerat en plattform. Huvudprojektet, antikroppen CAN04, studeras kliniskt som kombinationsterapi med cellgifter eller immunterapi med primärt fokus mot icke-småcellig lungcancer och bukspottkörtelcancer. Positiva interimsdata från kombination med cellgifter indikerar en högre effektivitet än vad som förväntas med enbart cellgifter. Cantargias andra projekt, antikroppen CAN10, behandlar allvarliga autoimmuna/inflammatoriska sjukdomar, med initialt fokus på systemisk skleros och myokardit. Cantargia är listat på Nasdaq Stockholm (ticker: CANTA).

Mer information om Cantargia finns att tillgå via www.cantargia.com.

Om nadunolimab (CAN04)
Antikroppen CAN04 binder starkt till målmolekylen IL1RAP och fungerar genom både ADCC och blockering av IL-1α- och IL-1β-signalering. CAN04 kan därmed motverka IL-1-systemets bidrag till en immunsuppressiv mikromiljö i tumörer liksom utvecklandet av resistens mot cellgiftsbehandling. CAN04 undersöks i tre pågående kliniska studier. I den första fas I/IIa-studien, CANFOUR, undersöks första linjens kombinationsbehandling med två olika standardcellgifter hos patienter med NSCLC (gemcitabin/cisplatin) eller PDAC (gemcitabin/nab-paclitaxel), samt monoterapi hos patienter i sen fas (https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03267316). Fas I-monoterapidata från 22 patienter presenterades vid ASCO 2019 och visade en god säkerhet, där infusionsrelaterad reaktion var den vanligaste biverkningen. Dessutom minskade biomarkörerna IL-6 och CRP med behandlingen. Positiva interimsdata från kombinationsterapierna visar långvariga responser eller pseudoprogression hos patienter med PDAC vilket ger 7.8 mån iPFS samt att en högre andel patienter med NSCLC svarar på behandlingen med s.k. respons än vad som förväntas med enbart cellgifter. En fas I-studie, CAPAFOUR, påbörjades H1 2021 och kommer att undersöka CAN04 i kombination med cellgiftsregimen FOLFIRINOX för första linjens behandling mot metastaserande PDAC (https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04990037). En fas I-studie, CIRIFOUR, undersöker även CAN04 i kombination med en immunkontrollhämmare och startade under H2 2020 (https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04452214). Fler kliniska kombinationsstudier planeras starta under 2021.