10 juni 2016  ·  Regulatorisk information

Cantargia erhåller Notice of Allowance från det amerikanska patentverket kring IL1RAP i solida tumörer

Det amerikanska patentverket United States Patent and Trademark Office (”USPTO”) har utfärdat en så kallad Notice of Allowance beträffande Cantargias patentansökan avseende IL1RAP som målmolekyl för antikroppsterapi av flera typer av solida tumörer.

Patentansökan med ansökningsnummer 13/979,475 som nu har erhållit Notice of Allowance av USPTO avser bolagets metod att utnyttja IL1RAP som målmolekyl rörande behandling av solida tumörer. Patentet omfattar behandling av flera vanliga former av solida tumörer, såsom bröstcancer, tarmcancer, lungcancer och malignt melanom. Notice of Allowance innebär att USPTO avser att bevilja bolagets patentansökan. Vissa administrativa steg återstår innan det slutgiltiga beskedet om godkännande utfärdas.

”Cantargia har passerat ytterligare en mycket viktig milstolpe i utvecklingen av vår produktkandidat CAN04” säger Göran Forsberg, VD i Cantargia AB. ”När patentet formellt godkänns i USA har vi erhållit ett skydd inom området solida tumörer på de tre största marknaderna, USA, Europa och Japan.”

Certified Advisor: Sedermera fondkommission

pdf.png wkr0006.pdf