21 mars 2016  ·  Regulatorisk information

Cantargia erhåller godkänt patent i Japan och Mexiko

Cantargia AB (”Cantargia”) har fått sin patentansökan avseende IL1RAP som målmolekyl för antikroppsterapi och diagnostik av leukemi godkänd i Japan och Mexiko.

Patentskyddet omfattar behandling och diagnostik av leukemiska cancersjukdomar och är giltigt i både Japan och Mexiko till och med år 2030. Därmed har Cantargias ansökan erhållit skydd i Europa, Japan, Sydafrika, Mexiko och Australien. Motsvarande patentansökan är under granskning av myndigheter i bl.a. USA och Kina. Cantargia har dessutom två ytterligare patentfamiljer runt produktkandidaten CAN04.

”Japan är en av de största marknaderna för läkemedel och detta patentgodkännande är av stor betydelse för Cantargia liksom för kommersialiseringen av vår produktkandidat CAN04. Mexiko är ett territorium som utöver sin storlek potentiellt är av strategisk betydelse för kommersialisering på närliggande marknader. Vi har härmed tagit ytterligare steg för att säkra skyddet kring vår produktkandidat CAN04”, säger Göran Forsberg, VD.

pdf.png wkr0006.pdf