8 juni 2016  ·  Regulatorisk information

Cantargia erhåller godkänt patent i Japan avseende solida tumörer

Cantargia AB:s patentansökan avseende IL1RAP som målmolekyl för antikroppsbaserade terapier samt diagnostik av solida tumörer har godkänts av Japan Patent Office (JPO).

Patentgodkännandet (patentnr: 5940093) avser bolagets metod att utnyttja IL1RAP som målmolekyl beträffande behandling av de allra flesta former av solida tumörer. Det godkända patent inkluderar de sjukdomar Cantargia valt att initialt fokusera utvecklingen på, dvs. lungcancer och pankreascancer, men även andra stora sjukdomar som bröstcancer, tarmcancer och prostatacancer. Patentets giltighetstidtid sträcker sig fram till och med 2032. Patentet ger även skydd för ett flertal olika former av s.k. ”antibody-drug conjugates” riktade mot IL1RAP samt associerade diagnostikmetoder.

”Patentgodkännandet har stor strategisk betydelse för Cantargia och för den framtida kommersialiseringen av produktkandidaten CAN04”, säger Göran Forsberg, VD för Cantargia AB. ”I och med godkännandet i Japan har vi nu skydd kring behandling av solida tumörer i inte bara Europa utan även Japan, vilka är två av världens största läkemedelsmarknader.”

Certified Advisor: Sedermera Fondkommission

pdf.png wkr0006.pdf