4 apr. 2023

Cantargia anordnar FoU-dag kring nya kliniska resultat för nadunolimab i bukspottkörtelcancer den 24 april 2023

Cantargia (Cantargia AB; Nasdaq Stockholm: CANTA) meddelade idag att en FoU-dag kommer att anordnas med fokus på nya kliniska resultat och biomarkörsdata i patienter med bukspottkörtelcancer (PDAC) för dess huvudprojekt, den IL1RAP-bindande antikroppen nadunolimab (CAN04), efter att resultaten presenterats på den årliga AACR-konferensen (AACR 2023). FoU-dagen kommer anföras av Cantargias ledning samt professor Eric Van Cutsem, huvudprövare i CANFOUR-studien.

Cantargia rapporterade nyligen nya resultat från kliniska fas I/IIa-studien CANFOUR, som utvärderar nadunolimab i kombination med cellgifter vid behandling av PDAC, vilka kommer presenteras på AACR 2023 den 17 april 2023. Ett huvudfynd är att patienter med höga tumörnivåer av IL1RAP, målproteinet för nadunolimab, drar mest nytta av behandlingen.

Under FoU-dagen kommer professor Van Cutsem, Division Head på Digestive Oncology vid University of Leuven och University Hospitals Gasthuisberg i Leuven, Belgien, och framstående expert inom PDAC, diskutera de behandlingar som idag finns tillgängliga för PDAC och betydelsen av de nya resultaten med nadunolimab. Även Dr. Dominique Tersago och Dr. David Liberg från Cantargias ledningsgrupp kommer att delta.

Detaljer för evenemanget och anmälningsinformation

• Datum och tid: 24 april 2023, kl. 14:00-15:30 CET
  • Plats: Redeye, Mäster Samuelsgatan 42, 10 tr, Stockholm

FoU-dagen kommer att hållas på engelska och för de som saknar möjlighet att delta i evenemanget på plats, kommer en webcast sändas live på följande länk. Kort efter evenemanget görs webcasten tillgänglig i efterhand på Cantargias hemsida, www.cantargia.com. Efter presentationerna ges möjlighet att ställa frågor. För deltagande på plats krävs registrering på följande länk.

• Introduktion till Cantargia – Göran Forsberg, VD
  • Nadunolimabs verkningsmekanism – David Liberg, VP Research
  • Kliniska resultat och nya biomarkördata för nadunolimab – Dominique Tersago, CMO
  • Bukspottkörtelcancer och betydelsen av resultaten med nadunolimab – Professor Eric Van Cutsem
  • Cantargias pågående kliniska studier – Dominique Tersago
  • Kommande milstolpar och slutord – Göran Forsberg

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 april 2023 kl. 12.30 CET.

Cantargia AB (publ), org. Nr 556791–6019, är ett bioteknikbolag som utvecklar antikroppsbaserade behandlingar för livshotande sjukdomar och har etablerat en plattform baserat på proteinet IL1RAP, involverat i ett flertal cancerformer och inflammatoriska sjukdomar. Cantargias huvudprojekt, antikroppen nadunolimab (CAN04), studeras kliniskt framför allt i kombination med cellgifter med fokus på bukspottkörtelcancer, icke-småcellig lungcancer och trippelnegativ bröstcancer. Positiva interimsdata för kombinationerna indikerar en högre effekt än vad som förväntas med enbart cellgifter. Cantargias andra utvecklingsprojekt, antikroppen CAN10, har en annan profil för blockering av signalering via IL1RAP jämfört med nadunolimab och behandlar allvarliga autoimmuna/inflammatoriska sjukdomar, med initialt fokus på systemisk skleros och hjärtmuskelinflammation.

Cantargia är listat på Nasdaq Stockholm (ticker: CANTA). Mer information om Cantargia finns att tillgå via www.cantargia.com.

Om nadunolimab (CAN04)
Antikroppen nadunolimab binder starkt till dess målmolekyl IL1RAP och fungerar genom inducering av ADCC och blockering av IL-1α- och IL-1β-signalering. Nadunolimab kan därmed motverka IL-1-systemet som bidrar till en immunsuppressiv mikromiljö i tumörer och resistens mot cellgiftsbehandling. Nadunolimab undersöks i ett flertal pågående kliniska studier; fas I/IIa-studien CANFOUR (NCT03267316) undersöker nadunolimab i kombination med standardcellgifter för patienter med PDAC (gemcitabin/nab-paclitaxel) eller NSCLC (gemcitabin/cisplatin). Positiva interimsdata visar långvariga responser i 73 PDAC-patienter vilket ger iPFS på 7,2 månader i median och en överlevnad på 12,7 månader i median. Stark effekt observerades även i 30 NSCLC-patienter med en PFS på 6,8 månader i median och en responsfrekvens på 53%; ännu högre responser noterades i patienter med icke-skivepitel NSCLC som tidigare behandlats med pembrolizumab. Tidiga resultat från fas Ib/II-studien TRIFOUR (NCT05181462) visar även tecken på lovande effekt i TNBC med 50% responsfrekvens för nadunolimab i kombination med carboplatin/gemcitabin. Nadunolimab undersöks med cellgifter även i kliniska studierna CAPAFOUR (NCT04990037) och CESTAFOUR (NCT05116891), samt med checkpointhämmaren pembrolizumab i studien CIRIFOUR (NCT04452214).

Prof Eric Van Cutsem, MD, PhD
Eric Van Cutsem, MD, PhD, är professor och Division Head vid Digestive Oncology på University of Leuven (KUL) och University Hospitals Gasthuisberg, Leuven, Belgien. 2018 blev han hedersdoktor vid Medical University of Warsaw i Polen. Professor Van Cutsems forskning är inriktad på utveckling av nya behandlingsstrategier för mag-tarmcancer, bland annat läkemedelsutveckling och framtagning av nya biomarkörer och diagnostiska verktyg. Han är medlem i Belgian Royal Academy of Medicine och ordförande i Belgian Foundation against Cancer.